Minskad demokrati i Orsa

Insändare:

Den nya majoriteten i Orsa med Centern i spetsen röstade vid senaste kommunfullmäktige igenom sitt förslag att avskaffa BUN (Barn- och Utbildningsnämnden) och SOC (socialnämnden). BUN och SOC kommer att ersättas med ett ”Barn- och utbildningsutskott” och ett ”Socialutskott”. Dessutom fick man igenom att slå ihop kulturutskottet med fritids- och serviceutskottet.

Denna nya omorganisation innebär att bara ledamöter som har en plats i kommunstyrelsen får sitta i de olika utskotten. Den som ville engagera sig inom något delområde kunde göra det tidigare. Men nu måste denna person samtidigt sitta i kommunstyrelsen. Följden blir att den politiska makten samlas och centraliseras till betydligt färre antal personer.

Vi anser att detta är en negativ utveckling av demokratin i Orsa.

Att dessutom presentera denna omorganisation som en nödvändig förändring utan vare sig faktaunderlag eller konsekvensbeskrivning är vi i Vänsterpartiet mycket kritiska till.

Det är precis tvärtemot det Centern sa att de ville ha – före valet: ”Ett Orsa byggt på demokrati och öppenhet”.

Därför röstade Vänsterpartiet Orsa mot förslaget om centralisering av makten. Vi vill ha ökad demokrati. Vi vill att fler blir politiskt intresserade och engagerade. Om fler medborgare ges möjlighet att vara med och påverka vår gemensamma framtid så blir det bättre och mer förankrade beslut!

Vänsterpartiet i Orsa