Gjort i utskott Samhälle

Kommunstyrelsens utskott Samhälle:

Tony Samuelsson, ordinarie ledamot.

2015-04-28  Nya Kulturhuset

Igår invigdes Orsas nya Bibliotek och Kulturhus inför en ganska så stor och intresserad publik. Kulturchefen Bernhorn och kommunalråd Thalin, höll invigningstal och klippte band. Sedan bjöds på rundvandring i det nya biblioteket, musik och vårsalong. Tror att det här blir väldigt bra, ljusa rymliga lokaler, tidningsläsning från kl. 9.00, musikrum med vinylskivor och mycket mer. Dessutom bättre öppettider och förbättrad service med de nya lånekorten.

2014-06-03  Här får Mårten Ohlsén veta att han är årets kulturpristagare, efter att Karin Bohlin, Tony Samuelsson och kulturchef Peter Bernhorn överraskat honom på hembygdsgården. Priset består av en bronstatyett av Korpral Gifting samt diplom, och utdelas på Orsa hembygdsgård på midsommardagen. Kulturutskottet ordförande Karin Bohlin läste upp motivering och överlämnade en bukett blommor.

DSC_0361Motiveringen lyder: ”Mårten Ohlsén har under ett långt liv visat ett stort intresse och engagemang för Orsamusiken och för Orsas musikliv. Han har själv varit aktiv i såväl Musiksällskapet som Spelmanslaget. Men han har också på ett mycket förtjänstfullt sätt bidragit till en viktig och värdefull kulturarvsgärning genom att med kamera och bandspelare dokumentera de gamla Orsaspelmännen. Vi vill därför genom att dela ut årets kulturpris till Mårten visa vår uppskattning och tacksamhet för att du möjliggjort att denna inspelningsskatt nu finns digitalt bevarad och tillgänglig för kommande spelmansgenerationer och för att du på det sättet bidragit till att Orsas rika musikarv lever fortsatt vidare.”