Vi gillar

Vettiga Elproducenter

Här kommer förslag på att byta till ett vettigt el-bolag om man inte producerar egen el via solceller: ETC-el (Johan Ehrenbergs solcellspaneler i Katrineholm – allt överskott går till att köpa ytterligare solceller…) el.etc.se

God El: Endast energi från Vind-våg-sol och överskottet går till något du vill stödja; t ex Läkare utan gränser, Hand till hand m fl. www.godel.se

Restaurering av Oreälven

Vänsterpartiet i Orsa gillar starkt att Oreälven ska restaureras. Vi gör bedömningen att detta är den viktigaste naturvårdsåtgärd som hittills sker i Orsa. Därför har vårt parti stöttat arbetet genom att ge ett bidrag på 2500 kr. Restaureringen av Oreälven innebär att man i möjligaste mån återställer älven efter de ingripande som skedde under flottningstiden då man för att få fria vägar för timret grävde bort både stenar och en del bottenmaterial. Stenar och material kommer att läggas tillbaka ut i älven för att bland annat återskapa gamla strömfåror. Målet med restaureringen är att återfå den biologiska mångfalden i älven vilket då kommer att förbättra och förstärka situationen för älvens mycket viktiga harr och öringsbestånd. Vänsterpartiet är tacksamma att det finns kunniga eldsjälar som har lyft frågorna om restaureringen. Att älven restaureras kommer visa att Orsa ligger i framkant och genom praktisk handling vill visa att vi värnar vår miljö för kommande generationer.

Här två länkar i ämnet:

Den svenska älven