artikel

Vänsterpartiets tal inför kommunplan och budget. Kommunfullmäktige 30 november 2020

Vi i Vänsterpartiet tycker det är bra att Kommunen nu har en vision för Orsa. Kommunplanen ger en bra översikt över våra verksamheter och vad som planeras och prioriteras under 2021. Utifrån de förutsättningar som vi nu har, tycker vi att kommunen gör ett bra arbete.

Skolan har fungerat bra under de senaste åren. Företagsklimatet i Orsa rankas högt. Efter några år då tom IVO fått göra tillsyn så är nu socialförvaltningen på rätt väg i sin verksamhet.

Bygget av äldreboendet Slipstenen är på gång och det är viktigt. Vi har saknat ett Bostadsförsörjningsprogram för Orsa men nu ser det ut att bli verklighet. Med en årlig investering i solceller tar också Orsa ett steg mot ett större ansvar när det gäller hållbar energiproduktion. Att få klart VA-planen är av största vikt eftersom ledningsnäten är delvis gamla och uttjänta.

I kommunplanen får vi också en fingervisning om framtidens utmaningar för Orsa men också för alla landets kommuner.

Det råder stor brist på bra och ändamålsenliga bostäder till en rimlig kostnad.

Våra skolbarn och ungdomar får allt svårare att klara sina kunskapsmål. Resurserna räcker inte till.

Det behövs förbättringar på alla plan i äldreomsorgen. Framför allt krävs fler händer i vården.

Hur skall vi kunna nå målet ”att vi är nöjda med att leva och bo i Orsa” om våra äldre inte har det bra?

Utmaningarna utanför det kommunala ansvaret är också stora. Våra Regioner hinner inte med att klara alla förväntningar och behov av en bra och likvärdig sjukvård för alla.

Problemen inom Järnvägsnäten känner alla till med en stor underhållsskuld.

Mycket av allt detta som nu kräver stora resurser är resterna av den gemensamma välfärd som byggdes ut och upprätthölls i landet fram till 1990-talet. Det var möjligt tack vare statliga bidrag och subventioner. Välfärdens finansiering har kraftigt urholkats pga att staten tagit in allt mindre pengar via skatter under de senaste 30 åren. Istället har en omfördelning skett där den privata andelen av vår BNP ökat i motsvarande grad. Pengar som borde använts till att säkerställa och utveckla vård, skola, omsorg, och en infrastruktur som gagnar oss alla.

Dessa utmaningar måste kommunerna nu klara på egen hand eftersom Staten inte har några pengar att bidra med.

Ekonomichefen talar redan om begränsningarna med att kunna låna pengar till alla investeringsbehov.

Orsabostäder kan inte bygga några nya hyreslägenheter. Som privatperson har man svårt att få banklån om man skall bygga en villa.

Hur ska vi då kunna nå målen med ”ett ökat innevånarantal”?

Om vi som kommun är oroliga för hur vi ska finansiera VA-nätet så är det inget mot vad många med egen avloppslösning känner.

Oron förstår man eftersom de ekonomiska klyftorna har ökat mest i Sverige i hela OECD under 2000-talet.

Det här märks förstås i Orsa eftersom den genomsnittliga inkomsten i kommunen är bland de lägsta i Dalarna.

Det finns alltså en mängd hinder som gör det svårt att kunna uppnå kommunens övergripande mål.

Det är på riksplanet som en förändring måste ske. Och ska den ske så måste vi hjälpas åt.

Utöver nedmonteringen av vår välfärd så är friskolereformen det som kommer att få mycket allvarliga konsekvenser för det här landet och förstås också för vår kommun.

Efter den borgligt genomförda friskolereformen var det helt i sin ordning att aktiebolag skulle kunna använda våra barns skolor som ett medel för att tjäna maximalt med pengar.

Hundratals miljoner av våra beskattade pengar skänker vi bort varje år till bolagskoncerner. Det är pengar som vi i Sveriges kommuner beslutar om skall gå till våra barns utbildning men som inte använd till det som vi vill. – Att ge alla våra barn en så likvärdig och bra skola som möjligt.

Vill vi verkligen ha det på det här viset?

Den nationella SOM-undersökningen för något år sedan gav klara besked att en övervägande andel av de som röstade på V, S, Mp, SD, C, L och M ansåg att det var ett bra förslag att begränsa vinstutdelningen i bolag inom välfärdssektorn.

De här pengarna skulle stanna i den offentliga sektorn som vi alla tillhör. I förlängning skulle det ge även oss i Orsa mer pengar eftersom kommunerna binds ihop via bland annat kostnadsutjämningssystemet.

Mina vänner i fullmäktige!  Här har vi alla en viktig uppgift i att förmå våra partiföreträdare i riksdagen att lyssna på sin kloka väljarbas, istället för att äta bjudluncher med friskolekoncernernas lobbyister.

Tack och Slut!